Wiele osób ma świadomość, jak wielkie korzyści daje napisanie swojej książki, jednak z różnych powodów tego nie robią. Niektórzy są przerażeni ogromem zadania, ponieważ nie da się zaprzeczyć, że istnieje duży przeskok między tworzeniem artykułów na blogu a napisaniem książki. Inną przyczyną może być brak czasu, który z pewnością wszyscy odczuwamy. Inni zaś obawiają się procedury wydawniczej, zwłaszcza niepewności co do zainteresowania wydawcy ich książką i możliwości niewielkiego zarobku, jeśli w ogóle jakiś będzie.
Przede wszystkim musisz sobie uświadomić, że nie potrzebujesz wydawcy, aby wydać swoją książkę, możesz to zrobić samemu. Tutaj jednak możesz mieć obawy co do tego, czy dasz sobie radę z całym tym procesem. Czy poradzisz sobie z profesjonalnym składem swojej pozycji, z korektą i z innymi procesami. No i przede wszystkim wiele osób obawia się, że wydanie własnej książki samodzielnie wiąże się z dużymi kosztami
Jeśli chodzi o koszty, to bez względu na to, czy wydajesz książkę tylko w formie elektronicznej, czyli e-booka, czy również drukowaną, będziesz musiał ponieść pewne wydatki, choćby te związane z korektą i redakcją własnej publikacji. Prawdopodobnie będziesz musiał także zlecić skład książki.
Rozumiem, że możesz mieć obawy przed samodzielnym angażowaniem się w proces wydawniczy, to normalne. Jednak nie taki diabeł straszny, i przy odrobinie chęci i zaangażowania – no może nie odrobinie, zaangażowanie musi być duże – jesteś w stanie dać sobie radę. Dzisiaj są możliwości wydania książki drukowanej samemu i nieponoszenia przy tym kosztów druku. Jest to możliwe dzięki platformom self-publishingowym, takim jak Amazon KDP. Możesz więc na początek wybrać łatwiejszą drogę i dystrybuować swoją książkę przy pomocy tego typu platform, które są naprawdę świetnym rozwiązaniem dla początkujących autorów.
Ale teraz przejdźmy do głównego tematu tego artykułu, a mianowicie do tego, jakie korzyści daje Ci napisanie własnej książki.
Wizerunek eksperta i rozpoznawalność
Bez względu na to, czym się zajmujesz, książka umocni Twoją pozycję na rynku jako eksperta. Wielu przedsiębiorców, którzy wydali swoją książkę, mówi wprost, że własna publikacja pomaga im w biznesie. Książka jest więc najlepszą wizytówką, jaką można sobie wyobrazić. Poza tym jesteś w stanie dotrzeć do wielu osób, które nigdy by o Tobie nie usłyszały. Autobiografia Lee Iacocca sprzedała się w niemalże 10 000 000 egzemplarzy, a co za tym idzie, ogromna liczba ludzi dowiedziała się o nim i o jego działalności. A nie muszę chyba nikomu tłumaczyć, jak ważne są kontakty i rozpoznawalność w biznesie. Prawie nikt nie słyszał o Stephenie Coveyu czy Tonym Robbinsie, dopóki nie napisali swoich książek. Oni wszyscy mieli świadomość tego, jaką moc ma słowo pisane. Dlatego też wielu biznesmenów zatrudnia copywriterów, żeby napisali za nich książkę.
Jeśli uda Ci się zainteresować prasę swoją pozycją, będziesz miał możliwość dotarcia do szerokiego kręgu odbiorców, promując swoją książkę i zdobywając przy okazji rozgłos. Richard Branson, Mark Cuban, Gary Vaynerchuk to kolejne przykłady osób, które stały się znane na całym świecie dzięki swoim publikacjom.
Daniel Siwiec, inwestor na rynku nieruchomości, mówi wprost, że książki, które napisał, ułatwiają mu wiele spraw w biznesie. Niewielu też pewnie kojarzyłoby Lecha Kaniuka, przedsiębiorcę i inwestora, współtwórcę Delivery Hero, PizzaPortal. pl, Bean&Buddies, SunRoof czy iTaxi, gdyby nie jego książka Siła Pędu. Autorzy książek często przyciągają uwagę mediów, które chętnie publikują wywiady i opinie ekspertów.
Marka osobista
Książka może dotrzeć do znacznie szerszej publiczności niż artykuły czy blogi, a to z kolei wpływa na umocnienie marki osobistej autora i może być punktem wyjścia do innych działań biznesowych, takich jak prowadzenie szkoleń, wykładów czy konsultacji.
Posiadając własną publikację, budujesz markę osobistą, a to z kolei sprawia, że możesz podnosić ceny swoich usług. W końcu produkt kupiony od znanego autora to zupełnie inna wartość. Ludzie będą też chętniej kupowali od Ciebie, bo własna książka świadczy o tym, że jesteś wiarygodny. Gdybyś sprzedawał produkty kiepskiej jakości, albo oferował kiepskie usługi, naraziłbyś na szwank swój autorytet. Ludzie zawsze bardziej ufają znanym osobom.
Tak więc napisanie książki pozwala wyróżnić się w tłumie, a to z kolei może przyciągać nowych klientów, partnerów biznesowych i poszerzyć możliwości rozwoju kariery.
Dodatkowy dochód
Książka to również możliwość uzyskania dodatkowego dochodu, i choć nie jest to typowo pasywny dochód, możesz osiągnąć spore zarobki. Michał Szafrański na swojej książce zarobił miliony. Po sprzedaniu 100 000 egzemplarzy swojego poradnika, jego dochód „na rękę”, po odliczeniu wszystkich kosztów, wyniósł 4 355 120 zł. Żeby osiągnąć taki wynik, potrzebował czterech lat. A książka nadal się sprzedaje, i dzisiaj jest to już 130 000 sprzedanych egzemplarzy. Nie jest on jednak jedynym wydawcą, który zarobił olbrzymie pieniądze na książce. O ile o Michale pewnie słyszałeś, to raczej nie słyszałeś o Mateuszu Żłobińskim z bloga Salaterka.pl. Mateusz nie miał dużych zasięgów na blogu, a mimo to do 2021 roku zarobił na swojej książce 1 402 600 zł, posiłkując się głównie reklamami na Facebooku.
Wydając książkę z wydawcą, również można osiągnąć bardzo wysokie zarobki, ale trzeba sprzedawać olbrzymią liczbę egzemplarzy. W roku 2022 Remigiusz Mróz sprzedał prawie 900 000 egzemplarzy swoich powieści, co dało zarobek w wysokości ponad 3 milionów złotych. Jednak wcale nie zarobek musi być Twoim głównym celem przy pisaniu książki. Dla niektórych marka osobista, rozpoznawalność, a także satysfakcja, że pozostawią coś wartościowego po sobie, może mieć nawet większe znaczenie niż korzyści finansowe.
Podobne artykuły:
13 najlepszych podcastów z dziedziny biznesu i rozwoju osobistego
Jak wydać swojego e-booka lub książkę drukowaną?
Wybór programu do składu Twojej książki. Indesign kontra Affinity Publisher
Sztuka pisania przyciągających tekstów
Czy każdy może wydać swoją książkę? Wydawnictwo a self-publishing