Wiele osób ma świadomość, jak wielkie korzyści daje napi­sanie swojej książki, jednak z różnych powodów tego nie robią. Niektórzy są przerażeni ogromem zadania, ponieważ nie da się zaprzeczyć, że istnieje duży przeskok między tworzeniem arty­kułów na blogu a napisaniem książki. Inną przyczyną może być brak czasu, który z pewnością wszyscy odczuwamy. Inni zaś obawiają się procedury wydawni­czej, zwłaszcza niepewności co do zainteresowania wydawcy ich książką i możliwości niewielkiego zarobku, jeśli w ogóle jakiś będzie.

Przede wszystkim musisz sobie uświadomić, że nie potrze­bujesz wydawcy, aby wydać swoją książkę, możesz to zrobić sa­memu. Tutaj jednak możesz mieć obawy co do tego, czy dasz sobie radę z całym tym procesem. Czy poradzisz sobie z profe­sjonalnym składem swojej pozycji, z korektą i z innymi proce­sami. No i przede wszystkim wiele osób obawia się, że wydanie własnej książki samodzielnie wiąże się z dużymi kosztami

Jeśli chodzi o koszty, to bez względu na to, czy wydajesz książkę tylko w formie elektronicznej, czyli e-booka, czy rów­nież drukowaną, będziesz musiał ponieść pewne wydatki, choć­by te związane z korektą i redakcją własnej publikacji. Prawdo­podobnie będziesz musiał także zlecić skład książki.

Rozumiem, że możesz mieć obawy przed samodzielnym angażowaniem się w proces wydawniczy, to normalne. Jednak nie taki diabeł straszny, i przy odrobinie chęci i zaangażowania – no może nie odro­binie, zaangażowanie musi być duże – jesteś w stanie dać so­bie radę. Dzisiaj są możliwości wydania książki drukowa­nej samemu i nieponoszenia przy tym kosztów druku. Jest to możliwe dzięki platformom self-publishingowym, takim jak Amazon KDP. Możesz więc na początek wybrać łatwiejszą drogę i dystrybuować swoją książkę przy po­mocy tego typu platform, które są naprawdę świetnym rozwią­zaniem dla początkujących autorów.

Ale teraz przejdźmy do głównego tematu tego artykułu, a mianowicie do tego, jakie korzyści daje Ci napisanie własnej książki.

Wizerunek eksperta i rozpoznawalność

Bez względu na to, czym się zajmujesz, książka umocni Twoją pozycję na rynku jako eksperta. Wielu przedsiębiorców, którzy wydali swoją książkę, mówi wprost, że własna publikacja pomaga im w biznesie. Książka jest więc najlepszą wizytówką, jaką można sobie wyobrazić. Poza tym jesteś w stanie dotrzeć do wielu osób, które nigdy by o Tobie nie usłyszały. Autobio­grafia Lee Iacocca sprzedała się w niemalże 10 000 000 egzem­plarzy, a co za tym idzie, ogromna liczba ludzi dowiedziała się o nim i o jego działalności. A nie muszę chyba nikomu tłumaczyć, jak ważne są kontakty i rozpoznawalność w biznesie. Prawie nikt nie słyszał o Stephenie Coveyu czy Tonym Robbinsie, dopó­ki nie napisali swoich książek. Oni wszyscy mieli świadomość tego, jaką moc ma słowo pisane. Dlatego też wielu biznesme­nów zatrudnia copywriterów, żeby napisali za nich książkę.

Jeśli uda Ci się zainteresować prasę swoją pozycją, będziesz miał możliwość dotarcia do szerokiego kręgu odbiorców, pro­mując swoją książkę i zdobywając przy okazji rozgłos. Richard Branson, Mark Cuban, Gary Vaynerchuk to kolejne przykłady osób, które stały się znane na całym świecie dzięki swoim pu­blikacjom.

Daniel Siwiec, inwestor na rynku nieruchomości, mówi wprost, że książki, które napisał, ułatwiają mu wiele spraw w biz­nesie. Niewielu też pewnie kojarzyłoby Lecha Kaniuka, przed­siębiorcę i inwestora, współtwórcę Delivery Hero, PizzaPortal. pl, Bean&Buddies, SunRoof czy iTaxi, gdyby nie jego książka Siła Pędu. Autorzy książek często przyciągają uwagę mediów, które chętnie publikują wywiady i opinie ekspertów.

Marka osobista

Książka może dotrzeć do znacznie szerszej publiczności niż artykuły czy blogi, a to z kolei wpływa na umocnienie marki osobistej autora i może być punktem wyjścia do innych działań biznesowych, takich jak prowadzenie szkoleń, wykładów czy konsultacji.

Posiadając własną publikację, budujesz markę osobistą, a to z kolei sprawia, że możesz podnosić ceny swoich usług. W koń­cu produkt kupiony od znanego autora to zupełnie inna wartość. Ludzie będą też chętniej kupowali od Ciebie, bo własna książka świadczy o tym, że jesteś wiarygodny. Gdybyś sprzedawał pro­dukty kiepskiej jakości, albo oferował kiepskie usługi, naraziłbyś na szwank swój autorytet. Ludzie zawsze bardziej ufają znanym osobom.

Tak więc napisanie książki pozwala wyróżnić się w tłumie, a to z kolei może przyciągać nowych klientów, partnerów bizne­sowych i poszerzyć możliwości rozwoju kariery.

Dodatkowy dochód

Książka to również możliwość uzyskania dodatkowego dochodu, i choć nie jest to typowo pasywny dochód, możesz osiągnąć spore zarobki. Michał Szafrański na swojej książce zarobił miliony. Po sprzedaniu 100 000 egzem­plarzy swojego poradnika, jego dochód „na rękę”, po odliczeniu wszystkich kosztów, wyniósł 4 355 120 zł. Żeby osiągnąć taki wynik, potrzebował czterech lat. A książka nadal się sprzedaje, i dzisiaj jest to już 130 000 sprzedanych egzemplarzy. Nie jest on jednak jedynym wydawcą, który zarobił olbrzymie pieniądze na książce. O ile o Michale pewnie słyszałeś, to raczej nie słyszałeś o Mateuszu Żłobińskim z bloga Salaterka.pl. Mateusz nie miał dużych zasięgów na blogu, a mimo to do 2021 roku zarobił na swojej książce 1 402 600 zł, posiłkując się głównie reklamami na Facebooku.

Wydając książkę z wydawcą, również można osiągnąć bar­dzo wysokie zarobki, ale trzeba sprzedawać olbrzymią liczbę egzemplarzy. W roku 2022 Remigiusz Mróz sprzedał prawie 900 000 egzemplarzy swoich powieści, co dało zarobek w wyso­kości ponad 3 milionów złotych. Jednak wcale nie zarobek musi być Twoim głównym celem przy pisaniu książki. Dla niektórych marka osobista, rozpozna­walność, a także satysfakcja, że pozostawią coś wartościowe­go po sobie, może mieć nawet większe znaczenie niż korzyści finansowe.

Podobne artykuły:

13 najlepszych podcastów z dziedziny biznesu i rozwoju osobistego

Jak wydać swojego e-booka lub książkę drukowaną?

Wybór programu do składu Twojej książki. Indesign kontra Affinity Publisher

Sztuka pisania przyciągających tekstów

Czy każdy może wydać swoją książkę? Wydawnictwo a self-publishing