Pisz prostym językiem

Opowiem Ci pewną historię. Milton Erickson był znanym psychiatrą, a także hipnoterapeutą.

Pewnego razu dostał zlecenie na napisanie artykułu na temat bardzo trudnego przypadku, ale zupełnie nie wiedział, jak ma to zrobić. Ponieważ znał się na hipnozie, próbował dotrzeć do swojej podświadomości, aby uzyskać jakieś wskazówki. Nic jednak nie przychodziło mu do głowy.

Będąc w swoim gabinecie, zauważył jakieś komiksy, nie za bardzo wiedział nawet, skąd się tam wzięły. Następnego dnia coś mu jednak zaświtało.

Komiksy są napisane bardzo prostym językiem, jest w nich niewiele słów, za to bardzo dużo obrazków. Każdy potrafi czytać komiksy i każdy je zrozumie. A Erickson zrozumiał, że jego tekst powinien być napisany jasno, przejrzyście, bez używania zagmatwanych, specjalistycznych wyrażeń.

I Ty też powinieneś przekazywać swoje myśli w prosty sposób, nie komplikując tematu. Dzisiaj ludzie są tak zabiegani, ze wszystkich stron otrzymują tyle informacji, że skupienie się na zbyt skomplikowanych słowach, czy zdaniach jest trudne.

Pamiętaj o tym i staraj się, żeby wyrazić to, co masz do powiedzenia bez zbędnych i niepotrzebnych słów.

Czy jeszcze czytasz ten tekst?

Jeśli tak, to znaczy, że zdobyłem Twoją uwagę.

Zauważ, że tekst zaczyna się od historii, ta historia jest prawdziwa i zawiera dodatkowo poradę, jak powinno się pisać dobre teksty.

Jak ożywić tekst?

Na początek taka rada: Najpierw pisz, a później zajmij się redakcją tekstu. Dobre redagowanie jest nawet ważniejsze od dobrego pisania.

Przy redagowaniu staraj się, żeby zdania przykuwały uwagę. Dam Ci przykład.

Powiedzmy, że napisałeś takie zdanie: Okno zostało otwarte przez Martę.

To zdanie w stronie biernej i nie przyciąga specjalnie uwagi.

Lepiej będzie brzmiało: Marta otwarła okno.

Można jednak ulepszyć je jeszcze bardziej, np.:

Marta energicznie otwarła okno.

To tylko przykład, ale chciałem Ci pokazać, w jakim kierunku masz myśleć przy redagowaniu swojego tekstu. Chodzi o to, by był jak najbardziej dynamiczny i przyciągał uwagę czytelnika.

Korzystaj ze słownika synonimów

Redagując tekst, korzystaj z internetowego słownika synonimów. Zobacz, w przykładzie z Martą, użyłem słowa „energicznie”. W słowniku synonimów znajdziemy sporo nawet jeszcze lepszych propozycji zastąpienia tego słowa:

  • dziarsko,
  • żwawo,
  • prężnie,
  • zamaszyście,
  • hożo,
  • raźnie,
  • chyżo,
  • szparko,
  • sprężyście,
  • dynamicznie,
  • szybko,
  • fertycznie,
  • z energią,
  • z werwą

Jeśli masz w tekście jakieś trudne słowo, znajdź w słowniku jego odpowiednik. Jeśli z kolei użyłeś kilka razy tego samego słowa, również postaraj się znaleźć jego inne określenie. Słownik synonimów to bardzo przydatne narzędzie, które bardzo ułatwi Ci pracę. Po prostu wpisujesz w wyszukiwarkę słowo, które chcesz zastąpić i w jednej chwili otrzymujesz kilkanaście zamienników.

Stosuj listy wypunktowane

Listy wypunktowane bardzo poprawiają przejrzystość tekstu. W poprzedniej poradzie umieściłem wypunktowaną listę słów ze słownika synonimów. Gdybym wymienione powyżej słowa wymieniał jedno po drugim, oddzielając przecinkiem, byłby to zbity blok słów.

Natomiast wypunktowaną listę czyta się to o wiele lepiej.

Punktorem może być kropka, myślnik, albo inny znaczek. Listy wypunktowane zawsze się sprawdzają, a szczególnie, gdy podajesz listę pomysłów, albo umieszczasz podsumowanie.

Ludzie uwielbiają cytaty

Stosuj cytaty, czytelnicy je uwielbiają. Najlepiej jakby to były cytaty, które nawiązują do Twojego tekstu. Jeśli czytałeś książki Briana Tracy, to na pewno zauważyłeś, że w większości swoich pozycji, Brian na początku każdego rozdziału zamieszcza cytat. To między innymi z tego powodu jego książki dobrze się czyta.

Cytaty przyciągają wzrok i urozmaicają Twoje teksty.

A więc stosuj cytaty, najlepiej takie, które:

  • są niezbyt długie,
  • są autorstwa znanych osób,
  • nawiązują do Twojego tekstu.

Zobacz, ile jest książek, w których są tylko cytaty, i te książki bardzo dobrze się sprzedają.

W pisaniu chodzi o to, by uwieść czytelnika. Dobra gadka to część techniki uwodzenia. Gdyby tak nie było, czemu tyle par zaczynających wieczór od kolacji, kończy go w łóżku? Stephen King

Oprócz cytatów bardzo dobrze sprawdzają się ramki. W ramce możesz umieścić jakąś myśl, którą chcesz wyróżnić, albo właśnie cytat.

Co jeszcze możesz zrobić?

Staraj się pisać teksty tak, jak gdyby były skierowane do jednego adresata, do pojedynczej osoby, to stwarza przyjazną relację między Tobą a Twoimi czytelnikami.

Używaj pogrubienia najważniejszych fragmentów tekstu. Ta rada ma szczególnie znaczenie, jeśli piszesz w internecie. Na stronach www ludzie często skanują wpisy i rzadko się zdarza, że przeczytają cały tekst. Niestety.

Dlatego stosując pogrubienia najważniejszych myśli, które chcesz przekazać, jest szansa, że zapoznają się z wyróżnionymi fragmentami.

Nie przesadzaj jednak z pogrubieniami. Nie uwypuklaj całych akapitów, a tylko poszczególne zdania lub wyrazy.

Stosuj krótkie akapity i unikaj długich monotonnych bloków tekstu. W książce możesz sobie pozwolić na stosowanie dłuższych bloków tekstu, aczkolwiek też bez przesady. Natomiast w Internecie akapity powinny być krótkie – trzy do pięciu linijek tekstu to maksimum. I to powinno Ci wystarczyć, abyś przekazał, to co masz do przekazania. Krótkie akapity to większa wygoda dla czytelnika.

No i oczywiście stosuj śródtytuły. One również poprawiają czytelność tekstu. Nie ma jednej odpowiedzi na to, ile powinno być śródtytułów w tekście. Tutaj trzeba być elastycznym. Jeśli dłużej opisujesz dane zagadnienie, śródtytułów będzie mniej, jeśli krócej – więcej.

Podsumowanie

Mam nadzieje, że po przeczytaniu tego artykułu, wdrożysz od razu zawarte w nim rady, a Twoje teksty staną się lepsze już od dziś, i będą przyciągać uwagę czytelnika. Na koniec krótkie podsumowanie.

  • Pisz prostym, zrozumiałym językiem, unikaj trudnych słów i wyrażeń.
  • Korzystaj ze słownika synonimów.
  • Zamieszczaj cytaty.
  • Stosuj listy wypunktowane.
  • Używaj ramek.
  • Używaj pogrubienia najważniejszych fragmentów tekstu.
  • Stosuj krótkie akapity i unikaj długich monotonnych bloków tekstu, szczególnie w Internecie.
Podobne artykuły:

Jak pracowali wielcy pisarze? Ich codzienne rytuały

Czy każdy może wydać swoją książkę? Wydawnictwo a self-publishing