Wyobraź sobie taką sytuację: Prowadzisz firmę od kilku lat, gdy rozpoczynałeś działalność wymyśliłeś dla niej oryginalną nazwę. Twoja firma zaczyna odnosić coraz większe sukcesy, przez te kilka lat ciężko na to pracowałeś. Jednak pewnego pięknego dnia dostajesz list polecony, na kopercie pieczątka z kancelarii adwokackiej. Z pewnym niepokojem otwierasz kopertę, zaczynasz czytać….
Reprezentując interesy naszego Klienta dajemy Panu 14 dni na zaprzestanie używania zastrzeżonego znaku towarowego.
Inaczej mówiąc, masz 14 dni na to, by zmienić nazwę swojej firmy. To może się zdarzyć, i niestety takie sytuacje się zdarzają. Wtedy już praktycznie nic nie można zrobić. A pewnie będziesz musiał oddać także domenę internetową.
Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, powinieneś zarejestrować znak towarowy swojej firmy
Znak towarowy możesz zastrzec sam lub skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Rzecznika patentowego wynajmujesz po to, żeby profesjonalnie poprowadził całą procedurę. Ale nie ma obowiązku skorzystania z usług rzecznika.
Ja dokonałem zgłoszenia znaku towarowego bez pomocy rzecznika patentowego, wbrew pozorom nie jest to wcale trudne, cała procedura przebiegła bezproblemowo.
Zgłoszenie znaku towarowego krok po kroku
Krok 1. Najpierw sprawdź, czy znak towarowy, który chcesz zgłosić, nie jest już chroniony. Wejdź tutaj.
W tabelce wybrane bazy zaznacz „TMV – Znaki towarowe”. Po prawej stronie pojawi się kolejna tabela
Zaznacz nazwa i wpisz nazwę, którą chcesz zastrzec. Powiedzmy, że będzie to nazwa „avalon”. Pojawi Ci się tabela z zastrzeżonymi markami. Po kliknięciu w każdą z nich zobaczysz, w jakiej branży działają.
Następnie przeszukaj również bazy międzynarodowe.
Krok 2. Wypełnij formularz zgłoszeniowy i dokonaj opłaty za zgłoszenie znaku towarowego na konto Urzędu Patentowego RP (numer konta jest podany na formularzu zgłoszeniowym).
Na dzień dzisiejszy (wrzesień 2017) opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie wynosi 450 zł (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną – 400 zł). Opłata za każdą kolejną klasę to 120 zł.
Jednym z punktów formularza o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy jest wykaz towarów i usług, który jest sporządzony wg Międzynarodowej klasyfikacji towarów i usług, czyli Klasyfikacji Nicejskiej. Klasyfikacja nicejska szereguje towary i usługi w 45 klasach.
Krok 3. Twoje zgłoszenie zostanie ujawnione w bazie Register Plus dla znaków towarowych. Jeśli przez 3 miesiące nikt nie wniesie sprzeciwu wobec Twojego zgłoszenia, to po kilku miesiącach Urząd wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego (u mnie nastąpiło to po 8 miesiącach).
Uwaga: Możesz otrzymać wezwanie do zapłaty od oszustów. Ja dostałem takie pismo po około 5 miesiącach. Opisywałem sprawę tutaj. Trzeba na to bardzo uważać, na wezwaniu będzie Twój numer zgłoszenia, wszystko wygląda bardzo wiarygodnie i można wtopić sporo pieniędzy. Jeśli nie jesteś pewny czy pismo jest autentyczne, skontaktuj się z Urzędem Patentowym.
Krok 4: Dokonaj opłaty za ochronę i publikację.
Opłata za 10-cio letni okres ochronny za każdą klasę to 400 zł.
Opłata za publikację – 90 zł.
Krok 5: Otrzymasz z Urzędu Patentowego świadectwo potwierdzające udzielenie ochrony. Do mnie świadectwo dotarło po 7 miesiącach od wniesienia opłaty za ochronę i publikację, dlatego nie trzeba się stresować długim czasem oczekiwania.
Podsumowanie kosztów zastrzeżenia nazwy na Polskę:
W momencie, gdy zgłaszałem znak towarowy opłaty wyglądały troszeczkę inaczej niż teraz, wtedy opłata za zgłoszenie znaku towarowego do 3 klas towarowych wynosiła 550 zł, a za każdą klasę powyżej trzech 120 zł. Zapłaciłem więc w sumie 1840 zł.
Dzisiaj moje zgłoszenie w 3 klasach towarowych wyniosłoby:
Opłata za zgłoszenie 450 zł + 2 kolejne klasy 240 zł – 690 zł
Opłata za każdą klasę 400 zł x 3 – 1200 zł
Opłata za publikację – 90 zł.
Razem 1980 zł
I tyle mniej więcej wyniesie przeciętne zgłoszenie, większość firm zmieści się w trzech klasach towarowych.
Czy to dużo? Dla niektórych małych firm te kwoty mogą się wydawać wysokie. Całą kwotę musisz zapłacić tak naprawdę w dwóch ratach. Najpierw opłata za zgłoszenie, a następnie po kilku miesiącach opłata za każdą klasę i za publikację. Moim zdaniem nie są to jakieś nieakceptowalne kwoty, szczególnie, jeśli całą kwotę podzielisz sobie na 10 lat. Wtedy okaże się, że miesięcznie więcej płacisz za Internet. Jeśli więc poważnie myślisz o rozwoju własnej marki, to powinieneś dokonać rejestracji znaku towarowego, tym bardziej, że korzyści z tego tytułu są bardzo duże.
Jeżeli natomiast będziesz chciał skorzystać z usług rzecznika patentowego to musisz się liczyć z dodatkowym wydatkiem około 1,5 do 2,5 tys. zł. a Przy zgłoszeniu na UE od 1,5 do 2,5 tys. zł.
Rzecznik patentowy specjalizuje się w prawnej ochronie marki, to zawód prawniczy, podobnie jak adwokat, czy radca prawny. Rzecznik patentowy w sprawach związanych z własnością przemysłową może na równi z radcą prawnym i adwokatem reprezentować Cię w sądzie, np. w sytuacji, gdy ktoś grozi Ci, że naruszyłeś cudzy znak towarowy.
Na wynagrodzenie rzecznika patentowego składa się m.in.: sporządzenie opisu znaku towarowego, sporządzenie wykazu towarów do zgłoszenia znaku towarowego, opłata za postępowanie zgłoszeniowe w sprawie o udzielenie prawa ochronnego.
Natomiast koszt zastrzeżenia na terenie Unii Europejskiej to 1000 Euro za zgłoszenie w jednej klasie i 50 Euro za drugą klasę.
Jakie są korzyści z rejestracji znaku towarowego?
Przede wszystkim, gdy masz zarejestrowany znak towarowy stajesz się realnym właścicielem marki, masz pewność, że przez najbliższe 10 lat nikt Ci tego nie zabierze, a po dziesięciu latach możesz przedłużyć ochronę. Masz narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją, np. w przypadku, gdy ktoś zacznie posługiwać się podobna nazwą lub podszywać się pod Twoją markę. Ważne jest też to, że masz pewność, że Ty nie naruszasz czyjegoś znaku towarowego.
Pamiętaj jednak, że nie masz absolutnego monopolu na daną nazwę, masz monopol na tą nazwę w zakresie towarów i usług, które świadczysz.
I na koniec jeszcze ważna sprawa: Jeśli zleciłeś grafikowi zaprojektowanie logo swojej firmy, pamiętaj o tym, żeby spisać z nim umowę przeniesienia autorskich praw majątkowych.
W przeciwnym wypadku grafik będzie właścicielem praw autorskich Logo, a Ty nabędziesz tak naprawdę tylko odbitkę znaku.
Dlatego pamiętaj: Wszelkie autorskie prawa majątkowe do wykonanego projektu graficznego LOGA muszą zostać przekazane na zasadach wyłączności zamawiającemu projekt, czyli Tobie.
Zachęcam do obejrzenia filmu Mikołaja Lecha, który dokładniej omawia tę sprawę.
Poniżej podaję przydatne linki, polecam szczególnie zajrzeć właśnie na blog Mikołaja Lecha, autora powyższego filmu. Jest to blog w całości poświęcony ochronie marki. Znajdziecie tam wiele szczegółowych informacji na ten temat. Jego blog został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie Urzędu Patentowego RP dlatego z czystym sumieniem mogę go polecić. Mikołaj jest też rzecznikiem patentowym, dlatego jeśli nie chcecie przeprowadzać zgłoszenia sami, to możecie skorzystać z jego usług.
Przydatne linki:
Blog Mikołaja Lecha poświęcony w całości ochronie marki.
Strona Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Tabela opłat Urzędu Patentowego RP.