Ile kosztuje założenie firmy w Polsce?

Zakładając firmę trzeba się liczyć z pewnymi wydatkami początkowymi. Jak duże będą te wydatki zależy oczywiście również od tego na jaką formę prawną działalności się zdecydujemy, czy będzie to jednoosobowa działalności gospodarcza, czy spółka.

Spółki na razie nas nie interesują, a więc skupiamy się na jednoosobowej działalności gospodarczej.

1. Rejestracja firmy

Wpis do CEIDG – jest to całkowicie bezpłatne – kosz 0 zł.

2. Zgłoszenie do ZUS

Zgłoszenia do ZUS należy dokonać w terminie 7 dni od daty zarejestrowania firmy – koszt 0 zł

Mimo, że składając wniosek CEIDG-1 Twoja firma rejestrowana jest automatycznie w ZUS-ie musisz dokonać zgłoszenia osoby ubezpieczonej, czyli siebie.

Jeśli nie jesteś dodatkowo zatrudniony na umowę o pracę w innej firmie wypełniasz druk ZUA, natomiast osoby, które są dodatkowo zatrudnione na umowę o pracę w innej firmie, a zarobki są większe od pensji minimalnej wypełniają druk ZZA.

3. Rejestracja płatnika Vat – formularz VAT-R

Od 1 stycznia 2015 rejestracja przedsiębiorcy do celów Vat jest bezpłatna, czyli tu również koszt 0 zł.

Został też zniesiony obowiązek uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego, jeśli jednak chcesz uzyskać potwierdzenie rejestracji musisz wnieść opłatę skarbową – koszt 170 zł.

4. Firmowe konto bankowe

Według przepisów prawa osoby fizyczne nie mają obowiązku posiadania firmowego rachunku bankowego, wystarczy konto prywatne. Ja jednak od razu na samym początku założyłem konto firmowe i zalecam tak zrobić choćby dlatego aby oddzielić wydatki osobiste od tych związanych z prowadzeniem firmy. Poza tym dzisiaj koszt założenia rachunku firmowego i prowadzenie konta jest często darmowe, na pewno znajdziecie takie oferty, ja za prowadzenie konta nie płacę ani złotówki i nie mam też żadnych dodatkowych opłat, np. z tytułu posiadania karty, czy też za wykonywanie przelewów. Konta firmowe zwykle nie są oprocentowane.

Wybór konta firmowego nie jest co prawda poważnym zobowiązaniem i możesz w każdej chwili zmienić bank, jeśli pojawi się lepsza oferta, warto jednak przy wyborze konta wziąć pod uwagę branżę w jakiej działasz i przemyśleć listę możliwych operacji, jakie będziesz wykonywał, np. jeśli działasz na rynku międzynarodowym i będziesz wykonywał i odbierał przelewy w obcej walucie, to warto pod tym kontem przyjrzeć się ofertą, jakie proponują banki.

A więc koszt założenia konta firmowego 0 zł.

5. Wykonanie pieczątki firmowej

Choć formalnie wykonanie pieczątki firmowej nie jest obowiązkowe to trudno sobie wyobrazić sytuację, w której firma pieczątki nie posiada. Pieczątka bowiem może okazać się konieczna w różnych sytuacjach. Koszt 25–50 zł.

6. Udzielenie pełnomocnictwa dla biura rachunkowego, aby reprezentowało firmę przed organami podatkowymi.  Warto ponieść taki wydatek, z tym, że nie ma jednego pełnomocnictwa do wszystkich spraw. Pełnomocnictwo może obejmować reprezentowanie przed organami skarbowymi w zakresie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i postępowań w sprawach zobowiązań podatkowych, podpisywanie deklaracji podatkowych, dokumentów rozliczeniowych. Jeśli później w toku prowadzenia działalności wynikną inne konkretne sprawy może się okazać, że jedno pełnomocnictwo nie wystarczy. Koszt 17 zł.

To tyle, jeśli chodzi o koszty początkowe zakładania firmy.

Na rynku funkcjonuje coraz więcej firm, które przesyłają przedsiębiorcom pisma wzywające do zapłaty za wpis np. do rejestru przedsiębiorców. Nie dajcie się na to nabrać. Wpisy do tego typu rejestrów są całkowicie dobrowolne. Na ten temat napiszę oddzielny artykuł, bo cwaniaków i oszustów czyhających na naiwnych właścicieli firm jest coraz więcej.

Oprócz wydatków początkowych są też koszty miesięczne, czyli na pewno:

ZUS – najmniejsza składka przy równoczesnej pracy na etacie, wtedy płaci się tylko ubezpieczenie zdrowotne – 279,41 zł

Jeśli nie pracujesz na etacie składki ZUS przez pierwsze dwa lata  bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego będą wynosić – 433,34 zł

Biuro rachunkowe lub dostęp do oprogramowania do prowadzenia księgowości. Najniższe stawki zaczynają się od 40-150 zł zależnie od liczby faktur. O tym, czy wybrać księgowość internetową, czy biuro rachunkowe przeczytasz tutaj.

Inne wydatki

W zależności od rodzaju działalności mogą się pojawić inne wydatki, zezwolenia, koncesje czy też koszty zakupu sprzętu, wynajęcia biura, magazynu. Jeśli chodzi o wynajęcie lokalu to często nie jest to konieczne i działalność jest prowadzona we własnym mieszkaniu czy garażu i nie jest to wcale obciachem. Tak zaczynały takie firmy jak choćby Hewlett-Packard, Apple czy Amazon.

Najczęstsze wydatki miesięczne to telefon firmowy od ok. 18 zł abonament

Dostęp do internetu od ok. 30 zł

Wydatki na reklamę.

Similar Posts