Logo to bardzo ważny element wizualny Twojej firmy, dlatego warto pomyśleć o tym już na samym początku, gdy rozpoczynasz działalność. Czytelne logo oraz odpowiednia nazwa to klucz do sukcesu.

Logo to forma graficzna, a więc znak lub symbol, która identyfikuje wizualnie markę, firmę. Terminu tego używamy dla całego znaku składającego się z grafiki i tekstu. Często w potocznej mowie używa się zamiennie słów logo i logotyp. To nie to samo – logotyp jest zazwyczaj częścią lub głównym elementem logo, niemniej trudno określić granicę między logo a logotypem, gdyż często są to wspólne elementy projektu graficznego.

Jak zasobny portfel trzeba posiadać, aby zlecić zaprojektowanie logo? No cóż, Steve’a Jobs za logo dla firmy NeXT zapłacił 100 tys. dolarów i nie miał możliwości wprowadzania poprawek, gdyby projekt mu się nie spodobał. Logo BP kosztowało aż 211 milionów dolarów.

Czy więc, jeśli nie dysponujesz poważnymi pieniędzmi możesz od razu zapomnieć o własnym logo?

Pragnę Cię uspokoić. Wiele firm, które na pewno kojarzysz, zapłaciło znacznie mniej.

Dla przykładu: cena logo Twittera – 15 USD,

logo Nike – 35 USD,

logo Google – 0 (zero) USD, logo Google było później dopieszczane, ale pierwotny pomysł pozostał,

logo Coca-Coli – 0 (zero)  USD – zaprojektowane przez księgowego.

Cena logo Velino? Tej marki możesz jeszcze nie kojarzyć. To moja firma, a za logo zapłaciłem coś między ceną logo Twittera a Nike. Miło być w doborowym towarzystwie.

Zakładam, że jeśli Twoja firma jest na początku drogi nie będziesz chciał wydawać za dużo pieniędzy. Co więc możesz zrobić? Proponuję w pierwszej kolejności poszukać w rodzinie lub wśród znajomych grafika. Jeśli nie znajdziesz kogoś takiego, to może znajdzie się ktoś, kto ma zdolności graficzne. Pamiętaj, że logo Coca-Coli zaprojektował księgowy.

Odradzam natomiast bawienie się samemu w projektanta, szczególnie jeśli nie masz do tego talentu. Kiedy mówiłem znajomym, że zleciłem wykonanie logo wielu dziwiło się, że sam tego nie zrobiłem. Ja za grafikę się nigdy nie zabieram, po prostu nie mam w tym kierunku zdolności.

Odradzam też korzystanie z bezpłatnych generatorów logo. Słyszałem, że takie są, łączą dostępne w bazie grafiki i czcionki wykonane przez grafików. Jeśli poważnie traktujesz swoją działalność – zapomnij o tym. Poza tym, jeśli takie wygenerowane logo chcesz wykorzystać na przykład na koszulkach, często musisz uiścić dodatkową opłatę – kompletny bezsens.

Jeśli nie znajdziesz grafika wśród znajomych możesz spróbować poszukać ogłoszeń w Internecie, na portalach aukcyjnych znajdziesz mnóstwo ofert. Ceny zaczynają się już od 30 zł, odradzam jednak szukanie najtańszych. Zanim zdecydujesz się wybrać ofertę danej firmy, czy grafika przejrzyj ich portfolio, będziesz mógł się zorientować, jaki mają styl. Nie zawsze taka tania oferta musi być zła, może akurat będziesz miał szczęście i dostaniesz projekt na miarę Nike. Ale uważaj, żeby nie otrzymać projektu złożonego z clipartów dostępnych w darmowych programach. Trzeba być bardzo uważnym, jedno niewłaściwe skojarzenie a możesz narazić swoją firmę na śmieszność.

Zwróć też uwagę na to, że logo musi dobrze wyglądać nie tylko na ekranie monitora, ale również na innych przedmiotach. Musi być tak zaprojektowane, aby wyglądało dobrze na wszystkim.

Ja skorzystałem z oferty agencji reklamy, na pewno nie była to agencja z najwyższej półki, ale mocno się wtedy reklamowali, stąd tez zapłaciłem niewiele i jestem zadowolony. Określiłem w prostych słowach, czego oczekuję i według tych wskazań otrzymałem dwa projekty. Wybrałem jeden, do którego, po konsultacji z kilkoma osobami wprowadziłem kilka poprawek. Nie zawsze jest możliwość wprowadzania zbyt wielu korekt do projektu, na to też trzeba zwrócić uwagę podejmując współpracę z agencją. Pamiętaj też, żeby zostały przekazane Tobie wszelkie prawa autorskie do wykonanego projektu graficznego logo.

velino (1)

Jeśli dysponujesz budżetem kilkunastu tysięcy złotych wtedy możesz skorzystać z usług agencji brandingowej. Agencje specjalizują się w całościowym budowaniu marki i wizerunku firmy. A więc oprócz projektu logo, agencja opracuje długodystansowy plan budowania charakterystycznego wizerunku Twojej firmy, nadając Twojej marce pożądaną osobowość. Otrzymasz też w pakiecie projekty materiałów firmowych a także pomoc w zastrzeżeniu znaku towarowego. Niektóre agencje współpracują z mniejszymi firmami, które nie dysponują tak dużą gotówką jak korporacje. Zawierają zazwyczaj umowę na rok, a po tym okresie, jeśli biznes się rozwija, firma może wykupić prawa do logo.

Czym się powinno charakteryzować dobre Logo:

Prostotą –znak towarowy nie powinien być przekombinowany ani przeładowany zbędnymi dodatkami czy ozdobnikami. Prostota sprawia, że logo jest rozpoznawalne i wbija się w pamięć.

Przykładem firmy, której zarówno logo, jak i nazwa wbiły się w pamięć jest CPN. Firma nie istnieje od 17 lat, po połączeniu Petrochemii Płock i CPN powstał Orlen, ale w czasach PRL-u była to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. Do dzisiaj słyszę, jak niektórzy mówią, że jadą na CPN, i nie ma znaczenia, czy to jest akurat stacja Orlenu, BP czy Shella.

cpn_logo

Logo powinno być też ponadczasowe, tak, aby można je później dostosować do zmian w naszym biznesie. Warto od razu spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nasze logo będzie efektowne za kilkadziesiąt lat.

Powinno być uniwersalne – to o czym wspomniałem wcześniej, logo powinno wyglądać dobrze nie tylko na ekranie komputera, ale także na wszystkich materiałach firmowych, długopisach, filiżankach, pudełkach, bilbordach, czyli na wszystkim.

Logo powinno być zrozumiałe. Dla mnie absolutnie genialne jest logo PKO, charakterystyczna „Skarbonka”, pierwotnie zamiast kropki nad logo widniała złotówka. To jednak nie jest żelazna reguła, w końcu Apple nie zajmuje się przetwórstwem jabłek.

pko_logo

Jeśli Twoja firma nie posiada jeszcze logo, musisz to zmienić. Jeśli jesteś na początku drogi i nie dysponujesz dużym budżetem, moim zdaniem najlepiej zrobisz, jeśli znajdziesz grafika wśród znajomych. Nie szkodzi, jeśli nie będzie miał doświadczenia w projektowaniu logo. Logotypy największych światowych brandów też często projektowały osoby bez doświadczenia. Czasami potrzeba trochę szczęścia a projekt może osiągnąć sukces. Nie daj sobie wmówić, że tylko agencja może stworzyć dla Ciebie profesjonalne logo za minimum kilka tysięcy złotych. To nieprawda a czasami możesz wydać grube pieniądze na bubel. Na początku nie ma sensu inwestować kilku tysięcy złotych na projekt logo. Jak już Twoja firma odniesie sukces, dopiero wtedy możesz zlecić zaprojektowanie wizerunku Twojej firmy na kolejne lata.