Dzięki gotowym rozwiązaniom technologicznym założenie sklepu internetowego jest dzisiaj rzeczywiście dość proste. Na rynku jest w tej chwili wiele gotowych rozwiązań, które różnią się funkcjonalnością i ceną. Jednak wybór oprogramowania sklepu to nie wszystko, to zresztą temat na oddzielny artykuł.

W tym materiale przedstawiam 10 najważniejszych punktów, które musisz wziąć pod uwagę planując biznes w e-commerce. Przy czym pomijam tutaj takie sprawy, jak założenie działalności gospodarczej, wybór nazwy sklepu czy badanie rynku, zakładam, że wiesz, co chcesz sprzedawać. Skupiam się na tych elementach, które są konieczne do sprawnego prowadzenia i zarządzania sklepem internetowym. Tych elementów nie można pominąć przy planowaniu biznesu.

1. Po pierwsze Regulamin

Przed uruchomieniem sklepu musisz mieć gotowy regulamin, który będzie zawierał wszystkie zapisy i obowiązki, zawarte w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W przeciwnym razie możesz zostać pozwany do UOKiK za klauzule niedozwolone.

Są niestety osoby, które wyszukują w regulaminach sklepów klauzul niedozwolonych, a pozywanie właścicieli sklepów to dla nich szybki zarobek. Niestety w wielu regulaminach można naleźć zapisy, np. takie, że sprzedawca nie odpowiada za niedostarczenie paczki z winy firmy kurierskiej. Jeśli ktoś ma taki zapis to jest dramat.

Żeby jednak przygotować dobry regulamin musiałbyś znać kilka aktów prawnych związanych ze sprzedażą a na dodatek na bieżąco śledzić, czy nie pojawiły się nowe klauzule niedozwolone.

Co więc zrobić, jeśli nie stać Cię na prawnika?

Na pewno nie polecam kopiowania regulaminu z innych sklepów, liderów branży. Wcale nie jest powiedziane, że ich regulaminy nie zawierają błędów. Wielkie firmy stać jednak na wystawienie sztabu prawników, którzy w razie problemów będą bronili ich interesów.

Ja osobiście korzystam z portalu eKomercyjnie.pl. Oferują oni usługę „Wzór regulaminu dla sklepu internetowego” wraz z 12-miesięczną aktualizacją. Płaciłem za regulamin 99 zł, w tej chwili usługa ta kosztuje 149 zł. Przysyłają mi gotowy regulamin sprawdzony przez prawników, a jeśli pojawią się klauzule niedozwolone otrzymuję dokładne informacje, jaką zmianę, w którym miejscu wprowadzić w regulaminie sklepu. To są niewielkie pieniądze a zyskuje spokój i mogę skupić się na biznesie. Gdyby się jednak okazało, że coś jest nie tak, wtedy zwrócę się do nich. Pod artykułem podam link do ich sklepu, nie jest to link afiliacyjny. Korzystam z ich usług od początku działalności, dlatego z czystym sumieniem mogę ich polecić.

2. Zgłoszenie sklepu do GIODO

Właściciele sklepów internetowych są zobowiązani do rejestracji swoich zbiorów danych osobowych do GIODO, gdyż są one wykorzystywane do wysyłki towarów, marketingu itp. Obowiązek ten należy spełnić jeszcze przed rozpoczęciem właściwej działalności sklepu. Jeśli prowadzisz już sklep a jeszcze tego nie zrobiłeś, zrób to jak najszybciej.

Sama rejestracja nie jest trudna, można to zrobić samemu, gorzej, że sklep musi posiadać również:

– Politykę bezpieczeństwa informacji

– Instrukcje zarządzania systemem informatycznym.

Rejestracja w GIODO jest bezpłatna, zgłoszenia można dokonać poprzez platformę e-GIODO.

3. Polityka prywatności i cookies dla sklepu internetowego

Polityka prywatności to dokument przedstawiający zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych w sklepie internetowym. W 2013 roku znowelizowana została ustawa Prawo Telekomunikacyjne, która nakłada obowiązek informowania o przechowywaniu i wykorzystywaniu cookies czyli ciasteczek. Dlatego prowadząc jakikolwiek serwis, nie tylko sklep internetowy, ale np. bloga musisz posiadać politykę prywatności.

4. Reklamacje i zwroty w sklepie

Na stronie sklepu musi być informacja o reklamacjach i zwrotach. Jeśli takiej informacji zabraknie, okres czasu, w którym zwrot jest możliwy, wydłuża się o 12 miesięcy. Poza tym warto przemyśleć, w jaki sposób będziesz realizował ewentualne reklamacje, np. zamianę uszkodzonego towaru.

5. Certyfikat SSL

W polskim prawie nie ma jednoznacznego obowiązku szyfrowania z zastosowaniem protokołu SSL, mimo tego sprzedawcy internetowi powinni taki certyfikat posiadać dla własnego i klientów bezpieczeństwa.

Stosowanie certyfikatów SSL zaleca GIODO, jest to najłatwiejszy sposób zabezpieczenia danych osobowych.

Poza tym nie chciałbyś chyba, żeby klienci wchodząc na Twoją stronę zobaczyli w przeglądarce komunikat o błędzie certyfikatu oraz informację, że połączenie z Twoją stroną nie jest zaufane. To wizerunkowa katastrofa. Przy wpisywaniu danych osobowych internauci zwracają też często uwagę czy w przeglądarce jest symbol kłódki.

6. Płatności

Jakie formy płatności udostępnisz swoim klientom? Zwykły przelew na konto to trochę za mało. Sporo klientów preferuje przelewy online, czyli płatności elektroniczne np. PayU, Transferuj, Płatności24 i inne. Niektóre systemy płatności niestety nie ułatwiają życia, klient musi ręcznie wpisać lub skopiować dane, przejść na stronę banku i w ogóle nie ma tu automatyki. Dlatego lepiej wybrać taki system, w którym wszystko odbywa się automatycznie. Warto też udostępnić płatności za pośrednictwem PayPal, szczególnie jeśli planujesz wysyłać za granicę. Powinieneś też umożliwić klientom płatność gotówką przy odbiorze, czyli przesyłkę pobraniową.

7. Wysyłka towaru

Oprócz płatności kolejną ważna rzeczą jest wysyłka towaru. Powinieneś zaoferować klientom różne formy wysyłki, a więc przynajmniej:

przesyłkę kurierską – jeśli na początku będziesz miał niewiele przesyłek możesz skorzystać z pośredników, którzy nie wymagają minimum logistycznego;

przesyłkę pocztową – Poczta Polska oferuje popularną przesyłkę Pocztex kurier 48 (dawniej przesyłka biznesowa), konieczne jest podpisanie umowy z Pocztą Polską;

paczkomaty InPost – coraz więcej klientów wybiera właśnie paczkomaty ze względu na możliwość odbioru paczki 24 godziny na dobę.

Z innych form przesyłek warto wspomnieć Paczkę w Ruchu – klient odbiera przesyłkę w wybranym kiosku RUCH.

8. Polityka magazynowa

Wybór odpowiedniego systemu logistycznego to również jedna z kluczowych spraw. Tutaj dużo zależy od branży, Jeśli nie jest to konieczne lepiej jednak nie zamawiać zbyt dużej partii towaru. Na początek, jeśli nie dysponujesz dużymi pieniędzmi można zastosować tzw. just-in-time, czyli towar zamawiasz dopiero wtedy, gdy klient go zakupi. W tym modelu konieczna jest jednak dobra integracja systemu sklepu z dostawcami, a i to nie zagwarantuje, że nie będzie „wpadek”, gdy towaru zabraknie w hurtowni. Poza tym w taki systemie nie jesteś w stanie zagwarantować szybkiej wysyłki, no chyba, że mieszkasz obok hurtowni. Na początku dobrym rozwiązaniem może być połączenie magazyn + just-in-time, czyli zamawiasz niewielkie partie towaru, które możesz magazynować nawet w domu, a dla towaru, którego nie posiadasz możesz ustawić dłuższy czas realizacji zamówienia.

Jeszcze innym modelem logistycznym jest dropshipping. W tym modelu towar do klienta wysyła dostawca. Plusem jest szybsza realizacja zamówienia niż w modelu just-in-time. Jednak to sklep musi wystawić fakturę lub paragon. W przypadku faktury jest mniejszy problem, bo można wysłać ją do klienta mailem. Jeśli jednak wystawiamy paragony to trudno będzie dołączyć paragon do paczki, jeśli magazyn, z którego towar zostaje wysłany znajduje się np. 200 km od siedziby naszej firmy.

9. Pakowanie

W co będziesz pakował towar? Jeśli sprzedajesz np. książki to koperty bąbelkowe wcale nie załatwią sprawy. Dla jednej niewielkiej pozycji to wystarczy, ale jeśli ktoś zamówi obszerny album lub kilka książek, to wtedy musisz mieć opakowania kartonowe. Warto zastanowić się, gdzie będziesz kupował materiały do pakowania, zanim jeszcze zaczniesz przyjmować zamówienia.

10. Reklama

Aby coś sprzedać, konieczna jest reklama. Darmowy Fanpage na Facebooku nie wystarczy. AdWards czy pozycjonowanie to już spory wydatek. Są też porównywarki cenowe, ale tutaj też jest konieczny przynajmniej minimalny budżet na reklamę. To, co możesz zrobić sam to dobre, unikalne opisy Twoich produktów.

Inne nieprzewidziane sytuacje

Jeśli prowadzisz firmę sam to musisz mieć jakąś opcje na wypadek choroby, czy wyjazdu na wakacje, bo zakładam, że nie wyłączysz na ten czas sklepu a zamówienia trzeba realizować. Warto więc mieć kogoś, kto w razie czego zastąpi Cię w czasie nieobecności.

To wszystko może wydawać się trudne na początku, ale wszystko jest trudne do momentu, kiedy nie stanie się łatwe. Ja zakładając sklep internetowy nie wszystko miałem dopięte na ostatni guzik. Ale jeśli coś jest warte zrobienia to warto to zrobić, nawet jeśli na początku nie wszystko będzie działało idealnie.

Jeśli na razie nie planujesz zakładać sklepu internetowego a sprzedajesz na portalach aukcyjnych przeczytaj konieczne artykuł o sprzedaży na Allegro.

Przydatne linki:

Portal eKomercyjnie.pl Tutaj znajdziesz sporo ciekawych artykułów na temat prowadzenia sklepu internetowego, a w ich sklepie możesz zakupić m.in. regulamin sklepu i inne przydatne materiały.

Strona GIODO.