Amazon dla polskich firm

Kilka dni temu firma Jeffa Bezosa rozpocząła kampanię zachęcającą polskie firmy do sprzedaży swoich produktów w całej Europie za pośrednictwem europejskich stron internetowych Amazona.

Amazon to globalny gigant – największy sklep internetowy świata. Pisałem wcześniej jak funkcjonuje centrum logistyczne Amazona.

Teraz Amazon otwiera się na polskie firmy umożliwiając im dostęp do milionów klientów w całej Europie. Warto dodać, że ta inicjatywa ma poparcie polskiego rządu. Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju podkreślił, że:

Wsparcie polskich firm w ekspansji zagranicznej jest jednym z filarów silnej gospodarki. Dlatego będziemy wspierać inicjatywy, które otwierają przed nimi nowe możliwości rozwoju na zagranicznych rynkach.

Polskie firmy będą mogły sprzedawać produkty poprzez: Amazon.co.uk (Wielka Brytania), Amazon.de (Niemcy), Amazon.it (Włochy), Amazon.fr (Francja) i Amazon.es (Hiszpania).

Jakie są plusy oferty Amazona?

Zasięg – umieszczenie produktu na jednej stronie Amazona daje możliwość automatycznego udostępnienia go również na pozostałych europejskich stronach internetowego giganta.

Sprzedaż pod rozpoznawalną marką – Amazon jest znany na całym świecie, klienci bez obaw kupują produkty na ich platformie.

Usługa Fulfillment by Amazon – Korzystając z tej usługi wystarczy, że dostarczysz towar do dowolnego europejskiego centrum logistycznego i nie musisz się martwić o nic więcej. Amazon zajmie się dostarczeniem towaru do klienta. Możesz też samodzielnie dostarczać produkty do klientów.

Dostęp do zautomatyzowanych narzędzi do raportowania i analizy sprzedaży – dzięki tym narzędziom będzie można lepiej zaplanować działania, ale też przekonać się, czy to się tak naprawdę opłaca.

Pomoc językowa – Amazon chce pomóc producentom i sprzedawcom w tłumaczeniu opisów swoich produktów.

amazon-sprzedaz1

Czy jest to oferta dla wszystkich polskich firm? Niewątpliwie, zarówno małe, średnie, jak i duże firmy mogą skorzystać z propozycji Amazon. Jednak każdy właściciel firmy będzie musiał się sam przekonać, czy będzie mu się to opłacało. Wydaje mi się jednak, że najbardziej mogą skorzystać producenci niszowych, unikalnych produktów.

Na pewno warto spróbować, przez pierwszy miesiąc dostęp do usługi jest bezpłatny. Po tym okresie Amazon zacznie pobierać opłaty w wysokości 25 funtów miesięcznie (około 140 zł netto). W tej cenie jest też program do zarządzania sprzedażą. Oprócz tego Amazon będzie też pobierał prowizję od sprzedaży, wysokość tej prowizji jest uzależniona od kategorii sprzedawanych produktów i waha się w granicach od kilku do kilkunastu procent.

amazon-produkty

Trzeba się też dostosować do rygorystycznych wymagań Amazona – np. brak odpowiedzi na pytanie klienta w ciągu 24 godzin spowoduje obniżenie ratingu firmy i systemu marżowego. Ale akurat odpowiedź na maile w takim czasie, to powinien być standard dla każdej firmy.

Na pewno dla wielu firm, które wahają się wejść na zagraniczne rynki oferta Amazona to doskonały sposób na przetestowanie rynku, zanim ewentualnie zdecydują się na otwarcie własnego oddziału w danym kraju.

Jeśli chcesz spróbować robić biznes z Amazonem wejdź na stronę: Sprzedawaj na Amazon i zarejestruj się.

Dla internetowego giganta jest to też pewnie kolejny krok w kierunku polskiej strony Amazon.pl. Jak widać wolą jednak najpierw solidnie odrobić lekcje, i poznać polską mentalność biznesową, żeby nie podzielić losu serwisu eBay.

A jak zareaguje na to gigant polskiego rynku e-commerce, Allegro? Wydaje się, że już zareagował, wprowadzając cennik wysyłek zagranicznych.

Similar Posts