Zycie na swoim
  • Start
  • Firma
  • O mnie
  • Cafe
  • Lifestyle
  • Współpraca

Wszystko, co musisz wiedzieć o Poznańskim Rowerze Miejskim

Jarosław Zwiernik 3 komentarze
Home  /  Lifestyle  /  Wszystko, co musisz wiedzieć o Poznańskim Rowerze Miejskim

Coraz lepsza pogoda, zachęca do tego, aby wsiąść na rower. Jestem wielkim entuzjastą roweru a ostatnio bardzo często korzystam w Poznaniu z systemu rowerów miejskich. Jest to kapitalna sprawa i chciałbym Was zachęcić do korzystania z sieci PRM.

Rower miejski pozwala przemieścić się z miejsca na miejsce zupełnie za darmo (do 20 minut, później naliczana jest opłata), dzięki temu zaoszczędzicie czas i unikniecie korków. Stacji rowerowych jest coraz więcej dlatego rower może być normalnym środkiem transportu, zastępując komunikację miejską lub też będąc jej uzupełnieniem.

Zanim jednak wsiądziecie na rower warto zapoznać się z kilkoma zasadami, które pozwolą Wam sprawnie korzystać z sieci rowerowej oraz uniknąć nerwów i niepotrzebnego stresu podczas wypożyczania rowerów. W przeciwnym razie mogłoby się zdarzyć, że zdążycie się zniechęcić, zanim w ogóle wypożyczycie pierwszy rower.

Poniżej więc wszystko co musicie wiedzieć o Poznańskim Rowerze Miejskim, a na koniec relacja z przejażdżki, jaką odbyłem przedwczoraj po Poznaniu, oczywiście rowerami miejskimi.

Rejestracja

Aby zacząć korzystać z sieci PRM musisz się zarejestrować przez Internet. Na razie nie ma możliwości rejestracji bezpośrednio na stacji rowerowej. Proces rejestracji jest prosty, zajmuje tylko chwilę, musisz doładować konto kwotą minimum 10 zł (opłata rejestracyjna), aby Twoje konto było aktywne. Jeśli dokonasz wpłaty elektronicznie pieniądze są zaksięgowane od razu. Możesz już wypożyczyć rower.

Ważne: Zalecam wpłacić większą kwotę niż wymagane 10 zł, gdyż jeśli zdarzy się tak, że przekroczysz darmowe 20 minut i będziesz chciał wypożyczyć kolejny rower to niestety nic z tego, gdyż aby konto było aktywne musisz mieć na nim minimum 10 zł. Jest też możliwość podpięcia karty kredytowej do systemu, wtedy pobrane opłaty będą uzupełniane automatycznie.

 

Jak wypożyczyć rower?

Są dwa sposoby. Pierwszy, za pomocą terminala, podajesz kolejno: numer telefonu, PIN, który otrzymałeś po zalogowaniu do systemu i numer roweru, który chcesz wypożyczyć, rower odblokuje się automatycznie. Otrzymujesz kod do zamka szyfrowego. Jeżeli rower jest przypięty linką musisz go odblokować za pomocą kodu. Zapamiętaj ten kod, będzie potrzebny, jeśli będziesz chciał przypiąć na chwilę rower, żeby np. skoczyć do sklepu lub jeśli podczas zwrotu roweru nie będzie na stacji wolnych stojaków, wtedy będziesz musiał go przypiąć linką.

Drugi sposób wypożyczenia roweru to aplikacja Nextbike bez której już nie wyobrażam sobie korzystania z rowerów miejskich. Dlaczego? O tym za chwilę.

Jak zwrócić rower?

Jeśli jest wolny stojak, zwrot jest dziecinnie prosty. Po prostu wpinasz go do elektrozamka i to wszystko. Usłyszysz dwukrotne pikniecie – sygnał dźwiękowy, który potwierdza, że zwrot został dokonany prawidłowo. Jeśli nie ma wolnego stojaka przypnij rower linką, następnie podejdź do terminala, wciśnij zwrot i postępuj wg wskazówek na wyświetlaczu.

P1110460

Jeśli nie ma wolnego stojaka możesz przypiąć rower do innego roweru.

Przez pierwsze 3 miesiące korzystania z PRM nie używałem aplikacji Nextbike a korzystałem tylko z terminala. Nie wiem, gdzie miałem rozum. Używanie aplikacji niesamowicie ułatwia korzystanie z systemu.

 

6 powodów dla których powinieneś korzystać z aplikacji Nextbike

 1. Oszczędzasz czas – wypożyczenie poprzez aplikacje jest szybsze, jeśli jesteś już zalogowany wpisujesz tylko numer roweru i możesz ruszać.

rower4

2. Rower wypożyczysz również, jeśli terminal nie działa.

3. Bez problemu zwrócisz rower, gdy terminal nie działa, a nie ma wolnego stojaka. Trzeba wtedy przypiąć rower linką i gdyby terminal był niesprawny, to musiałbyś dzwonić na infolinię, żeby dokończyć zwrot, co trwa zdecydowanie dłużej.

4. W aplikacji otrzymujesz kod do zamka szyfrowego, nie musisz go więc pamiętać ani zapisywać.

IMG_16435. Możesz wyświetlić sobie mapkę i widzisz, czy są wolne rowery na stacjach w pobliżu.

rower3

6. Aplikację masz zawsze przy sobie, możesz więc w terenie sprawdzić, czy rower został prawidłowo zwrócony, czy też jakimi środkami dysponujesz na koncie.

Co jeszcze warto wiedzieć o rowerach miejskich

Jak włączyć lampę?

Lampa uruchamia się automatycznie podczas jazdy. Jeśli więc na przykład wracasz z imprezy w środku nocy (o ile nie wypiłeś czegoś mocnego), albo wróciłeś w nocy pociągiem, to nie musisz tracić kasy na taksówkę lub oczekiwać pół godziny na nocny autobus. Są rowery.

Problem z wypięciem roweru ze stojaka.

Zdarza się niestety, że mimo iż prawidłowo wypożyczyłeś rower, nie idzie go wypiąć ze stojaka. Czasami jeśli mocniej poruszysz rowerem uda się go odblokować, ale nie zawsze. Jeśli nie udało Ci się wypiąć roweru – odczekaj chwilę i wypożycz inny. System zarejestruje nieudane wypożyczenie, jako „nieważne”. Sprawdź to dla pewności na swoim koncie.

Nie mam pewności, czy rower został prawidłowo zwrócony

Jeśli nie usłyszałeś charakterystycznego sygnału przy zwrocie roweru, sprawdź swoje konto. Jeżeli rower ma nadal status „wypożyczony” zadzwoń na infolinię (z aplikacji Nextbike połączysz się automatycznie) i zgłoś reklamację. Miałem przypadki, że rower nie został prawidłowo zwrócony, reklamacje zawsze były rozpatrzone błyskawicznie i pozytywnie. Jeśli została pobrana opłata, od razu zostaje zwrócona na Twoje konto.

Jak ustawić kod na zamku szyfrowym

Tak jak poniżej na zdjęciu, wzdłuż kreski, zero to biały punkt poniżej.

P1110449

Uszkodzone rowery.

Trafia się niestety sporo uszkodzonych rowerów. Przed wypożyczeniem przyjrzyj się, czy rower ma wszystko na miejscu. Nie jesteś w stanie po wyglądzie zewnętrznym ocenić stanu technicznego. Takie rzeczy, jak niesprawne przerzutki wychwycisz dopiero podczas jazdy. Raz w pośpiechu wypożyczyłem jednak rower, który nie miał pedałów. Serio. Oczywiście, należy taki rower od razu zwrócić i najlepiej zgłosić problem.

Możesz wypożyczyć 4 rowery na raz

To może być przydatne, jeśli chcecie wybrać się w parę osób na przejażdżkę.

Możesz korzystać z rowerów w innych miastach

Wystarczy raz zalogować się w systemie Nextbike i korzystać z  rowerów w innych miastach, w których działa system. Pamiętaj jednak, że opłaty różnią się nieco w zależności od miasta. Na końcu podam link do cennika. Pierwsze 20 minut jest zawsze za darmo.

Może się wydawać, że 20 minut darmowej jazdy to mało. W zupełności jednak wystarczy, żeby przemieszczać się nawet pomiędzy nieco oddalonymi od siebie stacjami za darmo. Aby to sprawdzić, wybrałem się na dwugodzinną przejażdżkę po Poznaniu.

IMG_1630
Stacja rowerowa na Górczynie

Jazdę rozpoczynam na Górczynie i jadę na Dębiec. Nie spieszę się, przejazd na Dębiec zajmuje mi 14 minut. Przejazd autobusem nr 75 zajmuje teoretycznie 16 minut, ale są remonty i może to potrwać dłużej. Poza tym autobus kursuje co 20 minut. Spora oszczędność czasu.

IMG_1632
Stacja rowerowa na Dębcu

Z Dębca jadę do stacji na Traugutta, zajmuje mi to 7 minut. Na tych dwóch odcinkach nie ma drogi rowerowej, tzn. jest krótki fragment na Czechosłowackiej.

IMG_1635
Stacja rowerowa na Traugutta

Kolejny odcinek z Traugutta do ronda Starołęka pokonuję w 11 minut. W sumie z Górczyna na Starołękę w 32 minuty. Nieźle, myślałem, że zajmie to dłużej.

IMG_1637
Stacja rowerowa na rondzie Starołęka

Z ronda Starołęka jadę na rondo Rataje. Czas przejazdu 10 minut. Od Traugutta są już drogi rowerowe.

IMG_1642
Stacja rowerowa na rondzie Rataje

Z Ronda Rataje jadę nad jezioro Malta. Trafił mi się fatalny rower, łańcuch przeskakuje, jadę dość wolno, mimo tego do stacji przy Malta-SKI przejazd zajmuje mi 13 minut. Jest tu sporo rowerów, widać sezon jeszcze się nie rozpoczął.

IMG_1647
Stacja rowerowa Malta-SKI

Postanawiam objechać jezioro dookoła. Do następnej stacji przy termach maltańskich docieram w 10 minut.

IMG_1649
Stacja rowerowa Przy Termach Maltańskich

Kolejny odcinek do ronda Śródka zajmuje mi 11 minut. Nie musiałbym zwracać tu roweru. Spokojnie dojechałbym do bramy Poznania na Ostrowie Tumskim. Jednak na potrzeby artykułu zwracam rower i wypożyczam następny.

IMG_1654
Stacja rowerowa na rondzie Śródka

Z ronda Śródka na Ostrów Tumski to tak naprawdę 2 minuty. Robię jednak zdjęcia, objeżdżam teren a dopiero na końcu (po 16 minutach), zwracam rower przy bramie Poznania.

IMG_1678
Stacja rowerowa przy Bramie Poznania

Z Ostrowa Tumskiego do stacji rowerowej Małe Garbary przejazd zajmuje mi 9 minut.

IMG_1680
Stacja rowerowa Małe Garbary

Tutaj można by zostawić rower i pójść na Stary Rynek, pochodzić trochę, napić się kawy i pieszo przejść do następnej stacji np. na 27 Grudnia. Ale nie tym razem, jadę dalej rowerem. Do stacji na 27 Grudnia przejazd zajmuje mi 8 minut.

IMG_1683
Stacja rowerowa na 27 Grudnia

Zamieniam rower i jadę na dworzec Główny PKP, to zajmuje zaledwie 7 minut. Tutaj kończę przejażdżkę.

IMG_1687
Stacja rowerowa na dworcu Poznań Główny

Poniżej załączam zrzut z mojego konta. Widać całą trasę. Jak widzicie dwa wypożyczenia maja status „nieważny”. Za pierwszym razem pomyliłem się i wpisałem błędny numer roweru, przez co będąc przy termach maltańskich, wypożyczyłem rower na os. Sobieskiego. W drugim przypadku miałem problem z wypięciem roweru ze stojaka przy bramie Poznania.

zrzut_trasy

Czy więc rower miejski może całkowicie zastąpić komunikacje miejską? Moim zdaniem nie do końca. Trzeba się liczyć z tym, że na stacji może nie być w danym momencie żadnego roweru albo też z powodu awarii systemu nie uda się roweru wypożyczyć. Ale tak samo zdarzają się awarię tramwaju.

Mi rower miejski kilkakrotnie uratował tyłek i zdążyłem na pociąg w sytuacji, gdy nie miałbym na to szans jadąc komunikacja miejską.

Są jeszcze miejsca, gdzie nie ma stacji rowerowych, na przykład w pobliżu dworca kolejowego Starołęka, przy stadionie Lecha, przy parku Szachty, ale i tak można sprawnie przemieszczać się rowerami miejskimi, nawet w rejony nieco oddalone od centrum.

W tej chwili w Poznaniu jest 37 stacji rowerowych i 443 rowery. Jeszcze w tym sezonie operator planuje wybudowanie 24 nowych stacji. W przeciągu dwóch lat ma być ich aż 100 i 1000 rowerów – wtedy to już na pewno bez problemu będzie można dojechać w dowolne miejsce w Poznaniu.

Ma zostać też wydłużony sezon rowerowy, w tej chwili trwa on od 1 marca do 30 listopada.

Już na przełomie kwietnia i maja będzie możliwość wypożyczenia rowerów bez konieczności rejestracji. To będzie duże ułatwienie szczególnie dla osób spoza Poznania.

Nowością będą foteliki przystosowane do przewożenia dzieci. Pierwsze rowery z fotelikami mają pojawić się już w czerwcu. Powstanie specjalna aplikacja służąca do znajdowania rowerów z fotelikami.

Rowery na stacjach będą sprawniej uzupełniane. Jeśli w danej stacji nie będzie żadnego roweru lub zostanie jeden, operator będzie miał maksymalnie godzinę na uzupełnienie braków.

A więc zapowiada się ciekawie. Zachęcam Was do korzystania z rowerów miejskich. Naprawdę świetna sprawa.

Przydatne linki:

Strona PRM – tu zarejestrujesz się w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego

Cenniki za korzystanie z rowerów miejskich we wszystkich miastach

O mnie

Jarosław Zwiernik

Podobne artykuły

  • „Biznes ponad Granicami” – fotorelacja z Ko Chang

  • 0:3 do przerwy. Jak pomaga Szlachetna Paczka?

  • Wyspa Edwarda w Zaniemyślu, na kawie u Hrabiego

  • Prisma – aplikacja, która zmienia zdjęcia w dzieła sztuki

Poprzedni artykuł Twitter – doskonałe narzędzie do budowania marki osobistej
Następny artykuł Elon Musk – geniusz innowacji na miarę Steve’a Jobsa
© Copyright 2016 Jarosław Zwiernik
Ta strona wykorzystuje pliki cookies.Akceptuję Więcej informacji